dinsdag 17 februari 2015

Haakpatroon sleutelhanger caravan

Al een tijdje was ik op zoek naar een leuk patroon om een caravan te haken. Ik probeerde wat dingen uit, maar dat was het allemaal net niet voor mij. Ik hou van kleine, makkelijk uit te voeren projectjes die snel een leuk resultaat geven.
Dus ik nam als basis een heel ander patroon en bedacht de rest er zelf bij...

Via Pinterest kwam ik op het leuke blog van Maddy terecht. Ik zag bij haar een superleuk patroontje voor een teenslippersleutelhanger. Ik heb het meteen gehaakt!


Al toen ik bezig was, bedacht ik dat de basis van de teenslipper ook een prima caravan zou zijn!

En zo ontstond mijn caravansleutelhanger...beetje van Maddy en de rest van mezelf.
Hieronder het volledige patroon. 

Wat heb je nodig?


Patroon 
Caravan

Toer 1
  • Haak (met wit) 10 lossen.
  • Haak vanaf de derde steek van de naald 7 halve stokjes.
  • Haak in de laatste steek 5 halve stokjes en ga daarmee de bocht om.
  • Haak aan de andere kant van de lossenketting weer terug met 6 halve stokjes.
  • Haak in de laatste steek 4 halve stokjes en sluit met 1 halve vaste de ronde (22 steken).

Toer 2
  • Haak 1 losse en dan 7 halve stokjes. 
  • In de volgende 5 steken haak je steeds 2 halve stokjes. Hierbij ga je de bocht weer om.
  • Aan de andere kant haak je verder met 7 halve stokjes.
  • In de laatste 4 steken haak je weer telkens 2 halve stokjes in elke steek.
  • Sluit de toer met 1 halve vaste in de eerste lossen van de toer (32 steken).

Toer 3
  • Haak 1 losse.
  • Haak nu in de eerste 7 steken 1 VASTE.
  • Haak vervolgens *2 vasten in 1 steek-1 vaste in de volgende steek* en doe wat tussen * * staat in totaal 5 keer. Je gaat hiermee de bocht weer om.
  • Haak dan 7 vasten (in elke steek 1) en doe daarna wat tussen * * staat nog 4 keer.
  • Sluit met 1 halve vaste in de eerste losse van de toer (42 steken).
  • Afhechten en draadjes instoppen.

Je hebt nu één zijkant van de caravan gemaakt. Maak op dezelfde manier nog een zijkant.


Nu leg je de zijkanten met de goede kant naar buiten op elkaar en ga je ze met vasten aan elkaar haken. Doe dit met een ander kleurtje. Vul de caravan tjdens het omhaken een beetje op.
Als je midden op de linker korte kant begint, kun je straks als je rond bent meteen de 'trekhaak' eraan haken.
Haak daarvoor 8 lossen die je in dezelfde steek weer sluit tot een ring. In die ring haak je ongeveer 8 vasten zodat de ring mooi gevuld is.


Het raam
  • Haak 5 lossen en vanaf de tweede steek van de haaknaald 4 vasten. Haak 1 keerlosse en keer je werk.
  • Haak nu 4 vasten. 1 keerlosse. Keren.
  • Haak weer 4 vasten en hecht af.

De deur
  • Haak 4 lossen en vanaf de tweede steek van de haaknaald 3 vasten. Haak 1 keerlosse en keer je werk.
  • Haak nu 3 vasten. 1 keerlosse. Keren.
  • Haak weer 3 vasten. 1 keerlosse. Keren.
  • Sla nu de eerste steek over en haak 4 halve stokjes in de tweede steek. Je maakt zo een boogje.
  • Sluit met 1 halve vaste in de laatste steek.
  • Afhechten.

Afwerken
Lijm de deur en het raampje op de caravan. Je kunt ze natuurlijk ook vastnaaien. Of je kunt i.p.v. ze te haken ook kleine stukjes vilt gebruiken. Net wat je zelf leuk vindt.

Tenslotte naai je een leuke knoop onderaan de caravan als wiel.
Leuke sleutelring eraan en klaar is je caravansleutelhanger!

20 opmerkingen:

  1. Ze zijn hartstikke leuk joh! Ben heel blij met je 'verwijzing' niet iedereen gaat daar zo netjes mee om. Stel ik echt heel erg op prijs!! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor mij een beetje zoeken hoe ik dat soort dingen aanpak, maar ik vind het heel vanzelfsprekend om de eer niet zelf op te strijken voor iets dat ik niet zelf bedacht heb. Het leuke van inspiratie is toch juist dat je je eigen draai geeft aan dingen. Alles is inmiddels al wel een keer gedaan. Maar eerlijk blijven en linken naar de bron lijkt me niet meer dan normaal. Fijn dat ik het zo goed gedaan heb.

      Verwijderen
    2. is hartstikke leuk als je ergens een eigen draai aan geeft...zo ontstaan er juist nieuwe dingen!! Ik ga morgen ook weer eens een blogje maken en dan maak ik op mijn beurt een verwijzing naar jouw leuke caravan...mooie wisselwerking toch!

      Verwijderen
    3. Ik heb een blogje gemaakt xx

      Verwijderen
  2. Super leuk haakwerk! En inderdaad, een verwijzing naar de andere blog is heel tof. Ook voor de eigenaar.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En zo'n verwijzing is toch niet meer dan normaal? Of zou het in ieder geval moeten zijn. Fijne avond nog!

      Verwijderen
  3. Ontzettend leuk! Dank voor het delen van dit patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Floortje! Laat je ze zien als ze af zijn? XXX

      Verwijderen
  4. Leuk idee! Ik volg Maddy ook, dus nu kwam Ik bij jou terecht. De caravan heeft een beetje retrolook. Past goed bij de hobby van mijn man: 2CV en Burton.
    Dank voor het delen!
    Angélique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je dat maakte via Maddy haar slippetje. IK ga jouw caravaantje zeker ook eens maken. Leuk blogje heb je ook.. Vanzodra het kan, kom ik je volgen via Google Friend Connect.

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk allemaal wat je gemaakt heb ,bedankt voor patroontje delen .
    Groet ,Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Geertje. En bedankt voor het compliment. Delen=geven=blij worden :-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.